رشد روز افزون علوم و فنون، استفاده از فناوری جدید رایانه را امری اجتناب ناپذیر کرده است. در عصر حاضر، رایانه جای خود را در تمامی عرصه های زندگی باز نموده و این مسئله اهمیت آموزش و یادگیری آن را در سنین پایین نشان می دهد.
دانش آموزانی که این مهارت را فرا می گیرند، آماده خواهند بود تا در دنیای فناوری، زندگی و کار کنند.
بنا بر پیشبینیهای موجود، تا چند سال آینده تمام کارهای اداری و کارهای فرهنگی در بسیاری از ادارات دولتی و مؤسسات و شرکتهای خصوصی تنها به وسیله رایانه انجام خواهد گرفت و استفاده از کاغذ و خودکار که امروزه در بسیاری از ادارات کاربرد دارد، منسوخ خواهد شد.
این به آن معناست که در آیندهای نه چندان دور افرادی که آشنایی با رایانه و فناوریهای نوین نداشته باشند از بازار کار کنار گذاشته خواهند شد. امروزه بیشتر کارها در جهان از طریق اینترنت صورت میپذیرد، هزاران ایمیل در یک لحظه فرستاده میشود و در سریعترین زمان از یک سوی دنیا به آن سوی دنیا میرسد.
در چنین شرایطی لزوم آموزش پایهای علوم رایانهای بیش از پیش آشکار میشود. در واقع آینده از آن نسلی است که بتواند از طریق رایانه به کار و تبادل اطلاعات بپردازد. به همین منظور هدف از یادگیری رایانه برای دانشآموزان این است که قادر باشند تکالیف خود را از مقطع دبستان تا دانشگاه با کمک رایانه انجام دهند و از آن به عنوان یک ابزار یادگیری استفاده کنند.
طرح درس رایانه از مقطع پیش دبستان تا ششم ابتدایی با توجه به مطالب فوق طراحی شده است. به این ترتیب که دانشآموزان پایه های پیش دبستان و اول ابتدایی، مبانی ویندوز و تقویت مهارت کار با موس و کیبورد را آموزش می بینند.
دانش آموزان پایههای دوم و سوم ابتدایی، با برنامه ورد(Word) آشنا میشوند، به طریقی که در پایان سال تحصیلی قادر خواهند بود با برنامه ورد تحقیق ها و تکالیف خود را انجام دهند.
دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم، پس از یادگیری مباحث کاربردی اینترنت، برنامهی پاورپینتPoint) (Power را فرا میگیرند. آنها بعد از یادگیری، قادر خواهند بود بوسیلهی این نرم افزار تحقیقهای خود را ارائه دهند.
دانش آموزان پایهی ششم ابتدایی، بعد از فراگیری کتاب کار و فن آوری، نرم افزار ورد و نرم افزار پاورپینت را آموزش میبینند. تایپ ده انگشتی و ارائهی تحقیق بوسیله نرمافزارها از اهداف درس رایانه در این مقطع میباشد.